13 Ağustos 2016 Cumartesi

2

Çizgi Roman Okumak

Başlığı "Türkiye'de Çizgi Roman Okumak" olarak atacaktım ancak farklı yerlere değinmişim o yüzden daha genel bir başlık attım. Öncelikle ben çizgi roman konusunda uzman değilim. Ancak yaptığım okuma da fena sayılmaz. En önemlisi çizgi roman okumayı çok seviyorum. Bu konuda sürekli okuyor ve kendimi geliştirmeye çalışıyorum. Hatta fan teorilerine kadar okumaya çalışıyorum dersem yalan olmaz ^^ Ancak dediğim gibi uzman sayılmam ve yine fikirlerim sadece beni kapsıyor.

Öncelikle adettendir, çizgi romandan bir bahsedelim. Nedir sürekli bahsedip durduğum bu şey? Kısaca, edebiyat ve çizginin bütünleştiği yirminci yüzyıl sanatıdır diyebiliriz. Gerçi edebiyatla bağlantısı olup olmaması da ayrı bir tartışma konusu. Olmadığını düşünmeyen arkadaşlar için de kurgu ve çizginin bütünleştiği yirminci yüzyıl sanatı diye bir tanımlama yapayım. Bu sefer de sanat olmadığını düşünen ark... Gördüğünüz gibi kendi içinde de bu kadar tartışmalı bir kavram. Ha, senin blogundayız, senin fikirlerini okumak için buradayız derseniz sizi ilk tanıma yöneltirim. Evet edebiyat ve sanatla iç içe olduğu kanısındayım ben.


Yavaş yavaş konuya gireyim. Twitter'dan, Tumblr'dan bilumum yerden (hatta mailimden) çizgi roman önermemi isteyen mesajlar geliyor. İşte bu noktada tıkanıp kalıyorum ben. Çünkü çizgi roman dediğimiz şey sınıflara bölünmüş durumda. Comics, Bande dessinée, Fumetti, Manga diye gidiyor. Hadi diyelim ki Amerikan menşeli çizgi roman önerisi yapmam gerekiyor. Çünkü ilk akla gelen Comics oluyor zannımca. Bu sefer de DC mi Marvel mı yoksa Image mi Dark Horse'mu (isteyen biraz daha uzatabilir) sorusu geliyor. Bunun için öneri yapmak istemiyorum. Ama yapıyorum.

Neden böyle ikilemlerde kalıyorum? Çünkü çizgi roman dediğimiz olay tamamen kişisel zevkler üzerine kurulu bir şey. Eh bu seferde karşımdaki insanı tanımadan öneri yapınca "Ulan önerdik ama beğenmezse çizgi romandan soğumasın" gibi bir şüpheyle dolanıyorum üç beş gün. Neyse ki, geri dönüşler iyi oluyor. Henüz kimseyi soğutmadım ^^

Başka bir olay da çizgi roman beğenilerinin, zamanla değişmesi. Bir örnek vereyim. Burakcan diye bir arkadaşım bir buçuk yıl önce kadar onu çizgi romana başlatmamı istedi. Ancak onda işim kolaydı çünkü direkt süper kahraman janrını seçti. Daha sonra DC mi Marvel mı sorusundan, DC cevabına ulaştık. Neyse bu arkadaş ilk etapta Batman nefreti besliyor iken şu anda Batman bayrağı açacak kadar seviyor Batman'i. Neden? Çünkü Batman evrenine zamanla alıştı, çizgi roman doğasını yavaş yavaş sindirdi. Yani zevkleriniz de bir doğrultuda değişebiliyor. 


Çizgi roman okumak için bir önemli nokta da, İngilizce okuma yapabilmek. Bu çok önemli. Çünkü eğer İngilizce okuyamıyorsanız, Türkiye'de yayımlanan çizgi romanlarla sınırlı kalmak durumundasınız demektir. Gerçi ülkemizde ciddi anlamda atılımlar var bu konuda. Ancak Türkçe yayını beklerseniz de güncel olmanız çok zor.

Eh buradan da geliyoruz başka bir meseleye. Geçen tumblr'dan bir soru almışım. Aynen alıntılıyorum:

"mokashildr asked:
Bu kadar çizgiromanı nasıl okudun pahalı değil mi? :o Arkadaşım iki tane almış ikisi de 30'ar lira. Gerçi birisi Civil War'du.."

Hatta şöyle de bir soru geldi. Orada kısaca yanıtladım, burada da söyleyeyim. Baktığımız zaman eğer koleksiyon yapılacaksa, hakikaten maliyetli. Bir üniversite öğrencisinin koleksiyonculuk yapmaya başladığını varsayarsak durum böyle. Ancak yayıncılarımıza suç bulamıyorum. Çünkü işin içinde olmadığımız için davulun sesi bize hoş geliyor, yayıncılar ise ciddi anlamda sıkıntı çekiyorlar.

Bunun ilk sebebi: Telif hakları. İsim vermeyeceğim ancak DC'den bir çizgi roman basacaksınız, okuduğum kadarıyla, çok ciddi telif hakları ödemek durumundasınız. Hatta bir yerde kullanılan fonta kadar karıştıklarını okumuştum. İkincisi ise, tabii ki, çizgi romanın basımı. Kağıt kalitesi, çevirmeni, düzeltmeni derken iş bizim sandığımızdan daha büyük yerlere gidiyor. Ve üçüncüsü ise, dağıtım.Uzun uzun anlatmayacağım, bu işin içinde değilim. Ancak bu dağıtım işi yayıncıları gerçekten zora sokuyor. Toparlarsam telif hakkıydı, basımıydı, dağıtımıydı derken oluyor bir çizgi roman otuz lira. Ve yayıncılar da zannedildiği gibi kâr etmiyorlar bu işten. 


Buradan da nasıl edinebiliriz sorusuna geliyorum. Şimdiden söyleyeyim illegal hiçbir şey söylemeyeceğim ^^ Örnek bir vatandaşım benasdfghj :') Neyse, eğer İngilizce ve dijital okuma yapmak sıkıntı değilse, Amazon üzerinden alabilirsiniz. Bir de Comixology hesabı edinin. Ben yıllardır kullanıyorum ve free kısmında okumadığım bir şey kalmadı sanırım^^ Satın aldığınız çizgi romanlar çok pahalı olmamakla birlikte ($1'a çizgi roman edinmenin dayanılmaz hafifliği <3) bazen top shelf indirimleri oluyor. En güzel özelliği ise pek nadir çizgi romanlara bile ulaşılabilir olması ^^

Ha, ben İngilizce okurum ama kağıt kokusu olsun, elimde bulunsun diyorsanız, pek çok çizgi roman dükkanı getiriyor. Hatta direkt fasikül aboneliği bile yapılan yerler mevcut. Yok ben Türkçe çizgi romana devam edeyim ancak yaşadığım şehirde bulamıyorum derseniz de internet üzerinden sipariş diyorum <3

Yani çizgi roman okumak iyidir, güzeldir. Ancak gördüğünüz gibi zahmetlidir. Güzel olduğu için mi zahmetli yoksa zahmetli olduğu için mi bu kadar güzel bilemiyorum ^^

Bakıyorum da söylemek istediğim başka bir ley var mı diye? Tabii ki vardır ancak şu anlık aklıma gelenler hakkında genel geçer bahsetmek istedim. Yazmamı istediğiniz bir konu varsa ya da soracağınız bir soru varsa çekinmeden bana ulaşabilirsiniz: haticehayal96@gmail.com


2 yorum:

  1. çizgi romanlar şimdi böyle renklendi kuşe kapıda geçti marvel ve dc oldular eskiden teksas tommiks vardı ve asıl çizgi roman onlardır bence :-))

    YanıtlaSil

Yorumunuzu eksik etmeyin, her biri çok değerli^^